Conform artikel 7, §§ 1 en 2 van de wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt bepaalt de CREG in deze beslissing het saldo van de kost van de openbare dienstverplichting voor de financiering van de aankoop van federale...
De CREG heeft de impact geëvalueerd van de verandering van de berekeningswijze van de referentie-energiecomponenten, van toepassing op de leveranciers in het kader van de compensatie van sociale tarieven, voor het eerste kwartaal van 2024 en voor de...
Voor de veilingen van 2024 past de CREG de vormvereisten aan voor aanvragen tot afwijking van de intermediaire maximumprijs in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme.
Op 18 maart 2024 heeft de CREG een verzoek ontvangen van de Kamer om een advies te verlenen over drie voorstellen omtrent de hervorming van het sociaal tarief. De CREG analyseert deze voorstellen in haar advies (A)2781.
Met deze nota wenst de CREG de beperkingen van het huidig Belgisch regulatoir kader voor de bouw en de exploitatie van een waterstofterminal uiteen te zetten.
Deze nota bevat de huidige visie van de CREG over de noodzakelijke objectieve, technisch en economisch onderbouwde criteria en procedures voor de weigering door de transmissienetbeheerder van vaste toegang, en de toekenning en het gebruik van een...
In haar advies (A)2530 analyseert de CREG, op vraag van de minister van Energie, sommige mogelijkheden met het oog op de hervorming van het sociaal tarief om de doeltreffendheid van dit mechanisme als bescherming van de kwetsbare consumenten te...
De sociale tarieven voor het tweede kwartaal van 2024 zijn nu online beschikbaar. Ten opzichte van het vorige kwartaal dalen de sociale elektriciteitstarieven gemiddeld met 22,7 % terwijl het sociaal tarief voor aardgas (en warmte) met 19,3 % daalt...
De CREG keurt de aanvraag van Fluxys Belgium tot wijziging van het standaard aardgasvervoerscontract, de bijlagen A, B, C1, C2, C3, C4, E en G van het toegangsreglement voor aardgasvervoer en het dienstenprogramma voor aardgasvervoer goed.
De wijzigingen hebben betrekking op de invoering van een regulatoir kader voor het Modular Offshore Grid II en een aanpassing van de risicovrije rente.
Deze voorstellen tot wijzigingen werden ingediend in het kader van fase 1 van het iCAROS-project met het oog op het in stand houden van een veilig net. De CREG keurt de drie voorstellen goed, mits enkele aanpassingen en opmerkingen die meegenomen...
Deze voorstellen tot wijzigingen werden ingediend in het kader van fase 1 van het iCAROS-project met het oog op het in stand houden van een veilig net. De CREG keurt de drie voorstellen goed, mits enkele aanpassingen en opmerkingen die meegenomen...
Deze voorstellen tot wijzigingen werden ingediend in het kader van fase 1 van het iCAROS-project met het oog op het in stand houden van een veilig net. De CREG keurt de drie voorstellen goed, mits enkele aanpassingen en opmerkingen die meegenomen...
De CREG keurt de verplichting om, in geval van kritische netsituaties in België en/of in Frankrijk en voor zover de BSP nog in aanmerking komende capaciteit beschikbaar heeft, deel te nemen aan de mFRR-capaciteitsveiling met deze beschikbare...
De CREG keurt de dynamische aankoop van mFRR-balanceringscapaciteit op basis van kritische netsituaties, goed, en zal de accuraatheid en betrouwbaarheid van de methode op basis van werkelijke ervaringen evalueren.
Certificering en aanwijzing van Fluxys Hydrogen Voordat een onderneming als waterstofvervoersnetbeheerder wordt aangewezen, moet zij gecertificeerd worden door de CREG. Per beslissing van 22 februari 2024 certificeert de CREG de NV Fluxys Hydrogen...
Certificering en aanwijzing van Fluxys Hydrogen Voordat een onderneming als waterstofvervoersnetbeheerder wordt aangewezen, moet zij gecertificeerd worden door de CREG. Per beslissing van 22 februari 2024 certificeert de CREG de NV Fluxys Hydrogen...
Op 25 januari 2024 ontving de CREG een brief van de minister van Energie met de vraag om een advies over te maken over een ontwerp van koninklijk besluit houdende de nadere regels voor de bepaling van de kost voor tussenkomst van leveranciers bij de...
De CREG heeft twee voorstellen en twee adviezen uitgebracht voor de CRM-veilingen die in 2024 georganiseerd zullen worden. De voorstellen hebben betrekking op de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de Y-1 en...
De CREG heeft twee voorstellen en twee adviezen uitgebracht voor de CRM-veilingen die in 2024 georganiseerd zullen worden. De voorstellen hebben betrekking op de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de Y-1 en...
De CREG heeft twee voorstellen en twee adviezen uitgebracht voor de CRM-veilingen die in 2024 georganiseerd zullen worden. De voorstellen hebben betrekking op de parameters waarmee de aan te kopen hoeveelheid capaciteit wordt bepaald voor de Y-1 en...