LNG

Beslissing over de aanvraag tot goedkeuring van het gewijzigde toegangsreglement voor het laden van LNG Trucks voor de LNG Terminal van Zeebrugge

Op 31 augustus 2020 heeft de N.V. Fluxys LNG een aanvraag tot goedkeuring ingediend van het gewijzigde toegangsreglement voor het laden van LNG Trucks voor de LNG Terminal van Zeebrugge.

De voornaamste aanpassing aan het document heeft betrekking op het moment waarop het mogelijk zal zijn om laadbeurten voor vrachtwagens in te plannen.

In haar beslissing van 10 september 2020 heeft de CREG het document goedgekeurd.

Beslissing over het geactualiseerd tariefvoorstel van Fluxys LNG nv voor het gebruik van de methaangasterminal van Zeebrugge

Gelet op het geactualiseerd tariefvoorstel dat Fluxys LNG op 11 juni 2020 heeft ingediend ter goedkeuring van de CREG, heeft de CREG op 9 juli 2020 beslist de nieuwe tarieven voor de nieuwe diensten van “extra uitzendcapaciteit” en “lossen van LNG in het kader van een afzonderlijk aanmeerrecht”, alsook het finale investeringsbedrag voor de bouw van een vijfde opslagtank en compressoren die verband houden met de transshipment diensten.

Beslissing over het tariefverslag met inbegrip van de saldi ingediend door de nv Fluxys LNG voor het exploitatiejaar 2019

In overeenstemming met de van toepassing zijnde tariefmethodologie heeft Fluxys LNG haar tariefverslag ingediend op 28 februari 2020. Aangezien dit verslag door de CREG werd verworpen, heeft Fluxys LNG een aangepast verslag ingediend op 8 juni 2020 dat de CREG heeft goedgekeurd op 25 juni 2020. Daarnaast heeft de CREG beslist dat de toepassing van de tarieven in 2019 resulteerde in een netto afname van – 27.918.025€ van de regularisatierekening IRR van de terminalling activiteit, waarvan het saldo 71.704.855 € bedroeg op 31 december 2019.

Beslissing over de aanvraag tot goedkeuring van het gewijzigde LNG Toegangsreglement voor de LNG Terminal van Zeebrugge, de gewijzigde LNG Termi-nalovereenkomst voor LNG Diensten en het gewij-zigde LNG Terminalling Programma

Op 11 juni 2020  heeft de NV Fluxys LNG een aanvraag tot goedkeuring van drie documenten bij de CREG ingediend: het gewijzigde LNG toegangsreglement voor de LNG terminal van Zeebrugge, de gewijzigde LNG terminalovereenkomst voor LNG diensten en het gewijzigde LNG terminalling programma.

De voornaamste aanpassingen aan de documenten hebben betrekking op de toevoeging van twee nieuwe diensten inzake afzonderlijke uitzendcapaciteit en LNG leveringsdiensten te gebruiken in combinatie met een afzonderlijk aanmeerrecht.

Nota over de opvallende evoluties op de Belgische groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas tijdens de maanden januari tot en met mei 2020: impact van de coronacrisis

De CREG heeft een analyse gemaakt van de opvallende evoluties op de Belgische groothandelsmarkten voor elektriciteit en aardgas gedurende de eerste 5 maanden van 2020. Deze analyse geeft onder meer de evolutie weer van de afname, het verbruik, de productiemix, de grensoverschrijdende uitwisselingen, en van de prijzen op de groothandelsmarkten. De negatieve elektriciteitsprijzen, die vooral werden opgetekend tijdens de maanden april en mei, worden behandeld in een afzonderlijk hoofdstuk.

LNG-terminal Zeebrugge klaar om langetermijncontracten tot 2044 te sluiten

De Belgische federale energieregulator CREG heeft het tariefvoorstel en het voorstel van LNG Dienstenovereenkomst goedgekeurd voor het boeken van slots om LNG-schepen te lossen en voor additionele opslagdiensten op de LNG-terminal in Zeebrugge. De goedkeuring maakt voor Fluxys LNG de weg vrij om voor de terminal nieuwe langetermijncontracten tot 2044 af te ronden.

Studie over de concurrentiepositie van aardgas gebruikt als CNG (compressed natural gas) en LNG (liquefied natural gas) brandstof voor verschillende voertuigtypes

In de studie over de concurrentiepositie van aardgas gebruikt als CNG (compressed natural gas) en LNG (liquefied natural gas) brandstof voor verschillende voertuigtypes kunnen we vanuit een ecologisch en economisch standpunt vaststellen dat deze brandstoffen een interessant alternatief vormen.

Print Contact