Studie over de concurrentiepositie van aardgas gebruikt als CNG (compressed natural gas) en LNG (liquefied natural gas) brandstof voor verschillende voertuigtypes

Samenvatting

In de studie over de concurrentiepositie van aardgas gebruikt als CNG (compressed natural gas) en LNG (liquefied natural gas) brandstof voor verschillende voertuigtypes kunnen we vanuit een ecologisch en economisch standpunt vaststellen dat deze brandstoffen een interessant alternatief vormen.

Voor personenwagens en bestelwagens ligt de brandstofkost van CNG ongeveer 70 % minder hoog dan die van fossiele brandstoffen, rekening houdend met een lagere prijs aan de pomp en een lager verbruik. Bovendien is de brandstofprijs van CNG relatief gelijkaardig aan die van elektriciteit.

Voor CNG- en LNG-vrachtwagens is de huidige business case positief op voorwaarde dat er voldoende kilometers worden afgelegd en dat er rekening gehouden wordt met de gewestelijke steunmaatregelen (aankooppremies).

In tegenstelling tot LPG-voertuigen, waarmee ze soms worden verward, worden CNG- en LNG-voertuigen voertuigen voornamelijk in een fabriek geproduceerd. De groei van het aantal CNG- en LNG-stations in België en in Europa maakt het gemakkelijker om een beroep te doen op deze alternatieve motoriseringen die nog relatief onbekend zijn.

Download het document (pdf, 1725 kB)

Datum van goedkeuring

28 maart 2019

Referentie

Studie(F)1919

Verwante publicaties

Thema's

LNG, Prijzen aardgas

Print Contact