Over energie doen soms de wildste verhalen de ronde. Zoek je nu beter een grote leverancier, of juist niet? Kost het echt zoveel om van energiepartner te veranderen? En kan je zonder elektriciteit komen te vallen na zo’n wissel? Wij zetten de feiten voor je op een rij.

Een grote energieleverancier is de beste keuze

Klopt niet. Op de Belgische energiemarkt zijn een 20-tal spelers actief. Grote, gevestigde waarden boezemen een zeker vertrouwen in. Kleine spelers lijken flexibeler en persoonlijker te werk te kunnen gaan. Toch zijn er noch qua prijs, noch op het vlak van kwaliteit opmerkelijke verschillen. De meeste leveranciers hebben zowel low cost producten als producten waaraan extra diensten verbonden zijn. Voor die laatste betaal je dan ook meer. Of je bij een grotere of een kleinere speler terecht komt, hangt in de eerste plaats af van jouw noden als consument.

Je gas- en elektriciteitscontract sluit je het beste af bij dezelfde leverancier

Ook dat is een misverstand. Vaak kiezen gebruikers ervoor om gas en elektriciteit af te nemen bij dezelfde leverancier. Toch is er geen reden te bedenken waarom je deze twee contracten niet los van elkaar kan aangaan. Het is tenslotte niet zo dat een laag tarief voor aardgas vanzelfsprekend een laag tarief voor elektriciteit garandeert, en omgekeerd. Om te weten hoe jouw contracten zich verhouden ten opzichte van de marktprijzen, is een jaarlijkse CREG-scan een goed idee. Zo kan je je tariefplan voor aardgas en elektriciteit apart evalueren, en voor beide de meest voordelige formule uitkiezen.

Bij het wisselen van energieleverancier, kan je zonder stroom vallen

Niets van aan. Wanneer je van energieleverancier verandert, of een ander contract afsluit bij je huidige leverancier, kan je gas- of elektriciteitsaansluiting niet zomaar worden afgesloten.

Verander elk jaar van energieleverancier

Je hoeft zeker niet ieder jaar van leverancier te veranderen. Wel is het aan te raden om één keer per jaar de CREG Scan te doen, zodat je weet of je nog goed zit. Maak er een vaste gewoonte van wanneer je je jaarlijkse afrekeningsfactuur ontvangt.

Als je van contract wil veranderen, loont het vaak om eerst de mogelijkheden bij je eigen leverancier na te gaan, alvorens van energiepartner te veranderen.

Het kost geld om van leverancier te veranderen

Klopt niet. Wanneer je keuze gemaakt is om van energieleverancier te veranderen, teken je in bij de nieuwe leverancier. Dat kan rechtstreeks, of via de website van een prijssimulator. Nadien regelt je nieuwe leverancier de omschakeling. De hele afhandeling duurt gemiddeld vier weken, wat ook de opzegtermijn is waarmee je rekening dient te houden. Je oude leverancier zal enkel nog de meterstanden opvragen om een afsluitende factuur op te kunnen stellen. Totale prijs van deze leverancierswissel: nul euro.

Wie een contract van een bepaalde duur heeft afgesloten, kan niet veranderen van leverancier

Ook dat is een misverstand. Je kan op eender welk moment van contract veranderen. Het enige waar je rekening mee dient te houden, is een opzegtermijn van 4 weken.